Výuka

Konzultační hodiny

Pondělí
Pátek , liché týdny

Předměty

Zimní semestr

Letní semestr

Ostatní

Společné informace ke zkoušce

Společné informace k zápočtu

Témata závěrečných prací

Bakalářské

Editor svazů s rozšířenou visualizací svazu

Práce bude spočívat v rozšíření grafické aplikace pro visualizaci (Hasseova diagramu) svazů JLatVis napsané v Javě o podporu editace svazu a podle dohody další možnosti zobrazení svazů jako např. vyznačení části svazu, uložení stylů zobrazení svazu ve formě profilů, (univerzální) grafické nastavení metod pro vytvoření diagramu svazu, současné zobrazení více svazů spolu se vztahy mezi prvky (nebo množinami prvků) různých svazů aj.

Řešení pro důvěryhodné online testy

Cílem práce je navrhnout a vytvořit řešení pro maximálně zabezpečené a důvěryhodné elektronické vypracování online testů a písemných prací. Řešení bude vedle standardní autentizace uživatele a zabezpečení síťové komunikace spočívat zejména v konfiguraci zvoleného operačního systému, příp. i aplikace s testem (např. webový prohlížeč), zahrnující zamezení opuštění aplikace s testem, omezení síťové konektivity a dostupnosti dat na diskových médiích apod.

Visualizace DNS dotazu

Lukáš Čižmar

Cílem práce je vytvoření grafické aplikace přehledně a názorně zobrazující a demonstrující průběh zpracování DNS dotazu na předklad zadaného doménového jména na IP adresu a obráceně. Aplikace bude primárně sloužit jako výuková pomůcka při výuce počítačových sítí, ale bude ji možné použít i pro testování funkčnosti DNS na klientském počítači. Preferované je multiplatformní řešení.

Kioskový mód pro Microsoft Windows

Petr Kouřil

Aplikace umožní omezení a nastavení operačního systému a webového prohlížeče pro provoz prezentačního panelu s dotykovým ovládáním. Omezení systému bude zahrnovat zejména omezení veškeré uživatelské interakce (s výjimkiou definovaného vstupu) pouze na zvolenou aplikaci (webový prohlížeč), omezení aplikace pak znemožnění jakéhokoliv nastavení a automatický restart po definovaném čase nečinnosti. Požadovaná je podpora systému Microsoft Windows 7 Professional.

Evidence domácího hospodářství

Jakub Vlach

Předmětem práce je vytvoření jednoduché desktopové aplikace pro finanční evidenci výdajů a příjmů plynoucích z domácího chovu hospodářských zvířat a pěstování plodin. Evidováno bude maximum výdajů spojených s nákupem, ustájením či zasetím/zasazením, krmením či hnojením a ošetřováním až po porážku či sklizeň, a příjmů z prodeje zvířat a plodin, včetně prodeje produktů (ze) zvířat. Aplikace bude umožňovat také výpočet a přehledné zobrazení finanční bilance hospodářství v zadaném časovém rozmezí.

Hra typu adventura v budově fakulty

Student navrhne hru typu adventura pro jednoho nebo i více hráčů spočívající v řešení zábavnou formou různých hádanek a úkolů pro postup ve hře ke splnění cíle. Prostředím hry bude hlavní budova přírodovědecké fakulty, hádanky a úkoly by tedy měly být motivované školním a výzkumným prostředím. Následně student hru realizuje v 3D herním engine Unreal Engine 4. K tomu využije budovu fakulty již zpracovanou v tomto engine.

Interiéry budovy fakulty v Unreal Engine 4

Tomáš Pospíšil

Téma navazuje na téma 'Budova fakulty v Unreal Engine 4'. Náplní práce bude doplnění objektů (stoly, židle, skříně, přístroje, knihy apod.), vytvořených ve zvoleném modelovacím software (např. Blender), a dalších jednoduchých herních akcí (chybějící dveře, výtahy, světla, manipulace s objekty aj.) do místností budovy přírodovědecké fakulty již vytvořené v herním engine Unreal Engine 4. Cílem je vylepšení realizace „virtuální 3D prohlídky“ budovy v tomto engine, tj. volného pohybu (podle reality otexturovanými) vnitřními prostorami budovy. Textovou část práce bude tvořit tutoriál vytvoření modelů objektů ve zvolemém software a jejich použití v modelu budovy v Unreal Engine a tvorby akcí v Engine. Cílem práce opět není vytvoření hry (např. first person shooter), ale v rámci řešení může, podle možností, jednoduchá hra vzniknout.

Evidence běhu PC na učebnách

Konzolové utility pro ovládání 3D tiskárny

Diplomové

Visualizace konceptuálních svazů

Cílem práce je vytvoření FCA (Formal Concept Analysis) rozšíření grafické aplikace pro visualizaci (Hasseova diagramu) svazů JLatVis napsané v Javě. Rozšíření bude spočívat zejména v zobrazení (fuzzy) konceptuálního svazu (pro výpočet svazu budou využity existující implementace algoritmů). Důraz bude kladen na přehlednost, přizpůsobitelnost a provázanost zobrazení svazu a tabulky vstupních dat. Rozšíření bude zároveň podporovat využití konceptuálních informací ve všech funkcích aplikace, kde to bude mít smysl, např. k vyhledávání a navigaci ve svazu, vyznačení jeho částí atd.

Dokonalý výtah

Lukáš Vrajík

Student vytvoří algoritmus pro řízení výtahu s cílem minimalizace (nejdelšího) času čekání na výtah v patře a zároveň minimalizace času pohybu výtahu. Algoritmus bude v řešení této optimalizační úlohy využívat historii pohybu výtahu. Řešení pro jeden výtah bude poté rozšířeno na dvojici (či obecně n-tici) výtahů vedle sebe. Výstupem práce bude samotný algoritmus, jeho prototypová implementace nevyžadující kromě základních prostředků zvoleného programovacího jazyka žádný další software (např. rozšiřující knihovny nebo moduly jazyka, klasifikační nebo expertní systém apod.) a výsledky experimentů ukazující optimální řízení výtahu.

Systém pro klonování PC

Předmětem práce je rozšíření, příp. reimplementace, stávajícího systému pro klonování linuxových operačních systémů na počítačích na učebnách katedry informatiky UP. Stávající systém tvoří sada Bash skriptů pro linuxový systém a toto je i preferované řešení (ovšem ne nutné). Cílem výsledného řešení je podpora pro klonování i operačních systémů MS Windows, tj. celého počítače, s automatickou konfigurací systémů po vyklonování. Dalšími žádanými vlastnostmi budou klonování více počítačů zároveň, uložení obrazu počítače na server a klonování z něj nebo automatické opakování klonování při chybě.

Prezentace záznamů sportovních aktivit

Student prozkoumá datové formáty používané k uložení záznamů sportovních aktivit uživatele na zařízeních jako sportovní hodinky, fitness náramky, GPS navigátory, mobilní telefon s příslušnou aplikací apod. (FIT, TCX, GPX, PWX, HRM aj.) a vytvoří software pro přehledné grafické zobrazení dat záznamů, grafů a statistik za zvolené období nad nimi, ze zálohy obsahu celé paměti zařízení (obsahující tedy mj. i soubory se záznamy aktivit). Důležitou vlastností software bude rozpoznání stejných záznamů ze záloh zařízení v různých časech. Prezentace informací ze záznamů bude formou sady provázaných webových stránek nevyžadujících webový server.

Vizualizace Booleovské dekompozice matic

Student nastuduje základy Booleovské dekompozice matic a navrhne způsob přehledné a interaktivní vizualizace výsledku dekompozice (množiny faktorů jako Booleovských submatic vstupních dat) i průběhu dosažení výsledku přímo na vstupních datech (Booleovská matice) až středně velkého rozsahu (desetitisíce řádků, stovky sloupců). Tuto vizualizaci pak implementuje do podoby grafické aplikace s možností uložení prezentovaných informací do obrázků pro odborné články. Součástí práce není implementace algoritmů Booleovské dekompozice matic, vstupem implementované aplikace budou výstupy software implementujících algoritmy.

Obecné požadavky na vypracování práce

Vedené závěrečné práce

Bakalářské

  1. Vladislav Krejčiřík: Vedení osobní klasifikační agendy učitele (2007)
  2. Bohuslav Ječmen: Hromadná korespondence pro DTP systém Scribus (2008)
  3. Petr Němec: Monitoring aktivit na lokálním počítači (2008)
  4. Martin Bělaška: Komunitní web pro chovatele (2009)
  5. Roman Hartig: Vektorový grafický 2D editor jako GUI pro Metapost (2009)
  6. Lukáš Šembera: Webový portál pro diplomové práce (2009)
  7. Martin Trnečka: Detekce softwarových plagiátů (2009, Cena rektora UP za nejlepší vědeckou nebo uměleckou práci)
  8. Pavla Vobrová: Demonstrace deterministické syntaktické analýzy (2009)
  9. Zdeněk Hlaváček: TeX na webu (2010)
  10. Libor Pečinka: Aplikační rámec pro PHP v češtině (2010)
  11. Tomáš Petura: Demonstrace a transformace formálních automat a gramatik (2010)
  12. Martin Doubrava: Streamování DVB-T v lokální síti (2011)
  13. Maroš Gemzický: Systém pro monitorování počítačové sítě (2011)
  14. Michal Kandr: Visualizace (konceptuálních) svazů (2011)
  15. Alena Sirotková: Online katalog českých a moravských diecézí (2011)
  16. Jiří Tempír: Repositář dat pro FCA (2011)
  17. David Dočekal: Uživatelsky nenáročný Problem Management Tool (2012)
  18. Radim Pešek: Klient STAGu pro Android (2012)
  19. Roman Tiefenbach: Aplikace pro vyhledávání nemovitostí pro Android (2012)
  20. Lukáš Beran: Výpočetní klastr na učebně (2013)
  21. David Jarůšek: Nástroj pro rýsování (2013)
  22. Milan Řezníček: Editor regulárních výrazů (2013)
  23. Jiří Spáčil: Kreslení obrázků pro výuku matematiky (2013)
  24. Petr Vopálenský: Demonstrace útoků na Wi-Fi sítích (2013)
  25. Adam Baron: Multiboot médium (2014)
  26. Kamil Kolakowski: Implementace a testování linuxového plánovače úloh (2015)
  27. Jan Baroš: Systém pro registraci a správu DNS domén druhého řádu (2015)
  28. Jan Nováček: Konvertor datových formátů ve FCA a veřejných repozitářích (2016, Cena děkana PřF UP ve Studentské vědecké soutěži)
  29. Martin Kordas: Agenda vědeckých výsledků (2016)
  30. David Rašovský: Mobilní aplikace TrainingBuddy (pro Android) (2016)
  31. Daniel Batla: Aplikace pro řízení hydrostatického pohonu chlazení nástavby vozidla (2017)
  32. Marek Príbela: Budova fakulty v Unreal Engine 4 (2017)

Diplomové

  1. Lukáš Hošťálek: Algoritmy pro kreslení (konceptuálních) svazů (2007)
  2. Martin Raus: Webová hra pro mnoho hráčů (2008)
  3. Martin Bělaška: Webové kontra klasické desktopové aplikace, E-mailový klient (2011)
  4. Jiří Rýznar: Výpočet části konceptuálního svazu (2011)
  5. Magdaléna Toman: Vyhodnocení a porovnání metod zpracování dat (2011)
  6. Lukáš Havrlant: Vyhledávač založený na FCA (2012, Cena děkana PřF UP ve Studentské vědecké soutěži)
  7. Radek Veselý: Osobní agenda studentů (2012)
  8. Petr Novosad: Srovnání webových frameworků (2013)